عضویت در خبرنامه فناوری اطلاعات

گردشگری الکترونیک چیست؟

4 مهر 1395

واحد خبری همایش بین المللی فناوری اطلاعات اعلام می دارد: منشاء فناوری‌های کنونی در صنعت گردشگری به دهه 1950 میلادی برمی‌گردد که در طی آن خطوط هوایی، سیستم رزرواسیون کامپیوتری را برای اداره برنامه‌های زمانی و ذخیره جا راه‌اندای کردند. این سیستم تا دهه 1970 میلادی، یعنی زمان ورود سیستم‌های توزیع جهانی، مورد استفاده قرار می‌گرفت. هدف از توسعه سیستم‌های توزیع جهانی، اداره کردن اطلاعات مرتبط با هواپیماها و مسافران بود. مجوز به‌کارگیری این سیستم‌ها به دفاتر خدمات مسافرتی فروخته شد و سیستم‌های گالیله و آمادئوس در سال 1987 میلادی در اروپا راه‌اندازی شدند.سیستم‌های توزیع جهانی، نقشی بسیار حیاتی در جهانی شدن صنعت گردشگری بازی کردند. اکنون در مناطق گردشگرفرست دنیا، بیشتر دفاتر خدمات مسافرتی به 4 سیستم اصلی یعنی آمادئوس، گالیله، سابر و ورلداسپن متصل هستند . البته، همزمان با توسعه و گسترش این سیستم‌ها، اینترنت و شبکه جهان‌گستر نیز در حال شکل‌گیری بودند.

این دو اصطلاح معمولاً به‌عنوان مترادف یکدیگر به‌کار می‌روند ولی از نظر فنی، اینترنت به شبکه‌ی جهانی کامپیوترها اطلاق می‌شود، در حالی که شبکه جهان‌گستر نرم‌افزاری است که ما را قادر به استفاده از اینترنت می‌کند.تمام بخش‌های سنتی صنعت گردشگری از قبیل خطوط هوایی، شرکت‌های کرایه اتومبیل، هتل‌ها، تورگردانان، دفاتر خدمات مسافرتی و سازمان‌های مدیریت مقصد و غیره، اکنون فعالیت‌های خود را به صورت آنی انجام می‌دهند و دریافته‌اند که فناوری‌های ارتباطی و اطلاعاتی و اینترنت منافع فراوانی برای آنها دارند. این منافع عبارتند از: افزایش کارایی درونی، تعامل مستقیم با مشتریان، عرضه محصولات شخصی‌تر و دسترسی جغرافیایی وسیع‌تر از طریق افزایش نقاط فروش.

اینترنت همچنین محیط ایده‌آلی برای فروش محصولات در لحظات آخر است. همراه با این بازیگران سنتی، تازه‌واردان به صنعت مانند خطوط هوایی ارزان‌قیمت نیز از اواسط دهه 1990 میلادی توانستند از ظرفیت بالقوه اینترنت به بهترین نحو استفاده کنند. برای نمونه شرکت ایزی‌جت اکنون پروازهایش را تنها از طریق اینترنت به فروش می‌رساند.به علت ماهیت ناملموس خدمات گردشگری، مصرف‌کنندگان نمی‌توانند محصولات را در محل فروش آزمایش کنند، بنابراین صنعت گردشگری و گردشگران به اطلاعات باکیفیت بسیار وابسته هستند. بوهالیس می‌گوید: ارائه اطلاعات دقیق، به‌موقع و مربوط به نیازهای مصرف‌کنندگان غالباً برای رضایت گردشگران حیاتی است. لذا، فناوری‌های اطلاعاتی مانند ستون فقراتی است که حرکت گردشگری را تسهیل می‌کند.

 

دسترسی آنی به اطلاعات و محیط تعاملی، شبکه جهان‌گستر را با محیط گردشگری بسیار سازگار کرده است. علت دیگر اهمیت اینترنت آن است که برخلاف فناوری‌های اطلاعاتی دیگر چون سیستم‌های رزرواسیون و توزیع جهانی تنها از سوی عرضه‌‌کنندگان کنترل نمی‌شود و در اختیار همگان قرار دارد. یعنی مصرف‌کننده می‌تواند مستقیماً به عرضه‌کننده رجوع کند و محصولات را بدون نیاز به واسطه‌های سفر بخرد. افراد همچنین قادر خواهند بود بسته‌های تور را شخصا از خانه‌های خویش و بدون توجه به محدودیت زمانی کار دفاتر خدمات مسافرتی تهیه نمایند و سفر خود را در لحظات آخر برنامه‌ریزی کنند. به‌علاوه، افراد بیشتری می‌توانند سفرهای خود را به صورت مستقل ترتیب دهند. آمارهای اخیر نشان می‌دهد که در سال 2008 میلادی، 65 درصد از خانوارها به اینترنت دسترسی داشتند که یک رشد 7 درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌داد . تصور می‌شد این فرایند منجر به واسطه‌زدایی در صنعت گردشگری گردد؛ نگرانی‌هایی نیز در مورد حذف دفاتر خدمات مسافرتی وجود داشت.با این حال، آنچه اتفاق افتاد ظهور گونه‌ی جدیدی از واسطه‌های اینترنتی گردشگری برای خدمات‌رسانی به مصرف‌کنندگان بود. دفاتر سنتی خدمات مسافرتی نیز خود را با محیط در حال گسترش کسب و کار گردشگری الکترونیک وفق داده‌اند. بوهالیس و لیکاتاو بوهالیس به معرفی برخی از واسطه‌های الکترونیکی جدید گردشگری می‌پردازند:

عرضه‌کنندگان منفرد

این عرضه‌کنندگان مانند خطوط هوایی و هتل‌های زنجیره‌ای نه تنها برای توزیع محصولات‌شان بلکه برای عرضه خدمات اضافی چون بیمه سفر، ارائه اطلاعات در مورد مقصد و نحوه کرایه اتومبیل، از محیط آنی استفاده می‌کنند.

دفاتر خدمات مسافرتی

دفاتر خدمات مسافرتی اینترنتی جدیدی چون ایکس‌پیدیا دات کام و ایبوبکرز دات کام ظهور کرده‌اند که طیف وسیعی از محصولات را برای فروش اینترنتی ارائه می‌دهند. دفاتر سنتی خدمات مسافرتی مانند توماس کوک نیز فعالیت اینترنتی خود را شروع کرده‌اند تا بتوانند به حداکثر تعداد مشتری ممکن دست یابند.

دفاتر خدمات مسافرتی در لحظه آخر

ماهیت فناپذیر محصول گردشگری باعث ظهور دفاتر خدمات مسافرتی در لحظه آخر مانند لست‌مینت دات کام شده است که تعطیلات تخفیف‌دار، محصولات هدیه‌ای و تجربی را به‌طور آنی در فاصله زمانی بسیار کوتاهی از سفر به فروش می‌رسانند. هرقدر به زمان حرکت نزدیک‌تر شویم شرایط معامله برای مصرف‌کننده بهتر می‌شود.

سازمان‌های مدیریت مقصد

این سازمان‌ها (بخش عمومی یا مشارکت‌ها) کارکردهای مختلف مقصد گردشگری را برنامه‌ریزی، مدیریت و هماهنگ می‌کنند. سازمان‌های مدیریت مقصد روزبه‌روز در دنیای اینترنت حضور فعال‌تری پیدا می‌کنند تا بازاریابی کنند، اطلاع‌رسانی نمایند و ذخیره جا در اقامت‌گاه‌ها و برای رویدادهای محلی را تسهیل کنند.

 

بنابراین، عصر گردشگری الکترونیک چالش‌های جدیدی را برای دفاتر سنتی خدمات مسافرتی به‌وجود آورده و در فعالیت‌های آنها تغییراتی ایجاد کرده است. مطالعه اخیر مینتل نشان می‌دهد که از سال 2006 تا 2008 میلادی تنها 25 درصد از یک نمونه 2000 نفری، برای ذخیره جا به دفاتر سنتی خدمات مسافرتی مراجعه کرده بودند. از این نمونه، 18درصد برای رزرو بسته‌های تعطیلاتی برون‌مرزی از یک دفتر خدمات مسافرتی و 7 درصد نیز برای رزرو هواپیما یا هتل از یک کارگزار استفاده کرده بودند. بزرگ‌ترین گروهی که به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرده بودند، طبقه اجتماعی – اقتصادی ABCI بودند که فرزندی نداشتند و از لحاظ سنی در گروه‌های 25-34 یا 55-64 سال قرار می‌گرفتند. به‌علاوه، براساس این گزارش مشتریان از دفاتر خدمات مسافرتی به‌عنوان منبعی برای کسب اطلاعات استفاده می‌کردند.19 درصد از این افراد برای نگاه کردن به بروشورها یا مشورت با کارکنان به دفاتر خدمات مسافرتی رفته بودند. از این رو، به نظر می‌رسد مشتریان مایل نبودند برای رزرو پرواز یا محل اقامت به دفاتر خدمات مسافرتی بروند بلکه از آنها برای رزرو بسته‌های سفر به خارج استفاده می‌کردند. این آمار حاکی از آن است که اکنون هرچند خانوارهای بیشتری به اینترنت دسترسی دارند ولی هنوز موانع ادراک شده‌ی دیگری برای خرید آنی تعطیلات وجود دارد. مطابق با یافته‌های پیج و کانل این موانع عبارتند از اعتبار خرده‌فروش، صحت اطلاعات ارائه شده و مسائل امنیتی پیرامون پرداخت‌های اینترنتی.

 

تعدادی از مصرف‌کنندگان نیز برای تحقیق در مورد مقصدها، مقایسه قیمت‌ها و مشاوره با سایت‌های بازخورد مشتری مانند تریپ‌ادوایزر دات کام به‌طور گسترده‌ای از اینترنت استفاده می‌کنند. البته، آنها رزروهای خود را از طریق اینترنت انجام نمی‌دهند. این امر بدان معناست که دفاتر خدمات مسافرتی، بالاخص آنهایی که اطلاعات باکیفیت و توصیه‌های مستقل ارائه می‌دهند هنوز می‌توانند در این صنعت ایفای نقش کنند. دفاتر خدمات مسافرتی شیک می‌توانند خود را به‌عنوان عرضه‌کنندگان خدمات تجملی معرفی کنند. این دفاتر خدمات می‌توانند به بخشی از بازار که پرتوقع هستند و قادر یا مایلند برای دریافت خدمات باکیفیت وسفارشی پول بدهند ولی زمان یا تمایل اندکی برای انجامِ شخصی فرایندهای سفر دارند، خدمات ارائه دهند .

به نظر می‌رسد گردشگری الکترونیک تا مدت‌ها با ما خواهد ماند زیرا فناوری اطلاعات در توزیع محصول گردشگری، انقلابی به‌وجود آورده و به مصرف‌کنندگان امکان داده تا انعطاف‌پذیری و استقلال بیشتری را در تدارک سفر خود تجربه کنند. در سال 2005 میلادی، سفر یکی از بزرگ‌ترین بازارهای کسب و کار الکترونیک در بریتانیا بود. از هر 100 یورو، 59 یورو صرف عمده‌فروشی، خرده‌فروشی، خورد و خوراک و محصولات سفر شده است. دسترسی فزاینده به اینترنت به گسترش بیشتر این پدیده کمک می‌کند، با این حال فناوری‌های اطلاعاتی نمی‌توانند تمام نیازها را برآورده کنند و به نظر می‌رسد که هنوز برای افراد و سازمان‌های حرفه‌ای سفر جای فعالیت وجود دارد.

برگزاري همايش‌ بین المللی فناوری اطلاعات، روح جديدي در كالبد پژوهشي جامعه فناوری اطلاعات كشور به ويژه پژوهشگران عزیز مي‌دمد. ضمن دعوت از همه اعضاي محترم علمي و دانشجويان دوره‌هاي تحصيلات تكميلي به شركت فعال در همايش بین المللی فناوری اطلاعات، درخواست مي‌شود با ارايه پيشنهادات وارسال مقالات سازند‌ه‌ي خود، كميته‌هاي علمي و اجرايي را در برگزاري هر چه بهترهمايش بین المللی فناوری اطلاعات ياري نمایید.همایش بین المللی فناوری اطلاعات در تهران برگزار می گردد.یکی از محورهای همایش بین المللی فناوری اطلاعات ، گردشگري الكترونيكي می باشد. پژوهشگر گرامی جهت اطلاع از محورهای همایش بین المللی فناوری اطلاعات کلیک نمایید.

 

َ

 

برچسب ها: همایش فناوری اطلاعات 95 ،همایش بین المللی فناوری اطلاعات ،فناوری اطلاعات ، آی تی ،مقاله آی تی ، همایش آی تی ، اخبار فناوری اطلاعات ، مقاله رشته فناوری اطلاعات ، تجارت الکترونیکی ، بازاریابی الکترونیکی ، دولت الکترونیکی ، روابط عمومی الکترونیک ، گردشگری الکترونیکی ، فاوا ، فروشگاه اینترنتی ، فضای مجازی ، شبکه های اجتماعی ،استانداردهای امنیت ، دیوار آتش ، شبکه‌ها

 

 


277
مطالب مرتبط


لطفا با تكميل فرم ، نظرات ، پيشنهادات و انتقادات خود را در مورد مطلب منتشر شده با ما در ميان بگذاريد.
پيام شما پس از تاييد توسط مدير سايت ، منتشر خواهد شد.
 

 
Captcha


 

حمایت معنوی










تماس با دبیرخانه

02133699094

02136621318

02136621319

02189786524

conf.ntpco[at]gmail.com

مرکز همایش های بین المللی توسعه ایران